Tuesday, February 15, 2011

NASIHAT-NASIHAT BUAT RENUNGAN

Nasihat-Nasihat Buat Renungan


1. Ikhlaskan niat dalam segala tindakan, semata-mata hanya bagi Allah serta elakkan diri daripada terjerebak dalam riya’ sama ada perkataan dan perbuatan.

2. Ikutilan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. dalam segenap perkataan, perbuatan dan keluhuran akhlaknya yang tinggi.

3. Bertaqwalah kepada Allah serta berazam sungguh-sungguh untuk melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala tegahan-Nya.

4. Bertaubatlah kepada Allah dengan “Taubat Nasuha” serta memperbanyakkan istighfar kepada-Nya.

5. Lahirkan dalam diri bahawa Allah SWT menyaksikan segala pergerakan anda.

6. Serah dan sediakan diri anda untuk melaksanakan segala peraturan dan undang-undang Islam, kerana Islam diambil daripada perkataan selamat di dunia dan akhirat, usahlah mengkiaskan sesuatu perkara atau urusan agama itu menurut akal anda, kerana akal itu terbatas cara berfikirnya sepertimana terbatasnya penglihatan anda.

7. Duduk serta bergaullah dengan pada alim ulama, tunjukkan kasih anda kepada mereka, ambil ilmu daripada mereka, indarkan diri anda daripada mengherdik atau merendah-rendahkan kedudukan mereka, latihlah anak-anak anda dengan demikian, kerana sesungguhnya ‘ulama’ itu adalah pewaris nabi-nabi.

8. Biasakan diri anda untuk sentiasa mendengar nasihat, bimbingan agama serta mengambil faedah daripadanya.

9. Terimalah kebenaran, sama ada daripada yang tua mahupun yang muda, hindarilah diri anda daripada sifat degil dan hidung tinggi.

10. Perbetulkan aqidah anda berdasarkan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad, hindari diri anda daripada aqidah serta ungkapan-ungkapan yang membawa kepada kekufuran.

11. Berimanlan anda hanya kepada Allah serta para Malaikat, Kitab-kitab, Rasul-rasul-Nya, hari akhirat serta qada’ dan qadar baik atau buruk hanya daripada Allah sahaja.

12. Usahlah anda bertaqlid (mengikut dalam urusan agama) secara membuta-tuli tanpa ilmu agama.

13. Janganlah anda mentafsirkan Al-Quran mengikut selera atau pendapat anda tanpa dirujuk kepada ilmu tafsir yang sebenar lagi sohih.

14. Bersungguh-sungguh dalam mencari ilmu dengan merujuk kepada kitab-kitab serta mengajarkannya, ini kerana sebaik-baik manusia ialah mereka yang belajar dan kemudian mengajar dengan ilmu yang telah dipelajari.

15. Hendaklah anda berpegang teguh dengan kitab mazhab fiqh anda.

16. Biasakan dengan membaca kitab-kitab seperti Riyadh as-Solihin serta al-Azkar oleh Imam an-Nawawi, Kitab Sirah Nur al-Yakin oleh Syeikh Al-Khidri dan lain-lain.

17. Elakkan diri anda daripada melihat serta membaca majalah-majalah atau segala alat sebaran am yang bersifat lucah seta buku-buku yang menentang Islam.

18. Jadikanlah diri anda orang pertama melakukan kebaikan yang beroleh pahala agar dapat dicontohi oleh orang lain.

No comments:

Post a Comment